«Να μαθαίνουμε Ελληνικά σαν την Ελλάδα»: προτάσεις νεομεταναστών μαθητών για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας

Κουτσογιάννης Δημήτρης, Αντωνοπούλου Σταυρούλα, Κωνσταντινίδης Αντώνης, Ροθώνη Αναστασία

Η διδασκαλία της ελληνικής εκτός Ελλάδος έχει απασχολήσει την έρευνα και τον επιστημονικό προβληματισμό σε διάφορα επίπεδα. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται, για παράδειγμα, στην ανάπτυξη μαθησιακού υλικού (Χατζηδάκη, 2016· Damanakis et al., 2014), σε ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής (Δαμανάκης, 2012), καθώς και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (Aravossitas & Oikonomakou, 2018). Παράλληλα, έχουν δημοσιευτεί ενδιαφέρουσες μελέτες που αναδεικνύουν ποικίλα ζητήματα σε σχέση με το πώς διαμορφώνεται η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εκτός Ελλάδος (Chatzidaki, 2019· Kirsch, 2019· Panagiotopoulou & Rosen, 2019· Stylou, 2019· Voskou, 2021). Ωστόσο, παρά τον πολύ ενδιαφέροντα αυτόν προβληματισμό, είναι περιορισμένη η έρευνα η οποία εξετάζει το πώς βλέπουν αλλά και τι προτείνουν ως προς τη διδασκαλία της ελληνικής τα ίδια τα παιδιά που διδάσκονται ελληνικά.

Στόχος της παρούσας ανακοίνωσης είναι να αναδείξει τις ίδιες τις φωνές των παιδιών ως προς το ποιες από τις ισχύουσες διδακτικές πρακτικές θεωρούν ενδιαφέρουσες ή όχι αλλά και τι τα ίδια προτείνουν, σχετικά. Αντλούμε δεδομένα από συνεντεύξεις 20 παιδιών Ελλήνων που είναι νεομετανάστες στην Αυστραλία και τη Γερμανία. Πρόκειται για επιμέρους δεδομένα ενός ευρύτερου ερευνητικού προγράμματος που εστιάζει στη διδασκαλία της ελληνικής σε παιδιά Ελλήνων νεομεταναστών.

Τα δεδομένα ομαδοποιούνται ως προς το είδος των προτάσεων που καταθέτουν και στη συνέχεια επιχειρείται να αναδειχθούν οι ιδεολογίες από τις οποίες αντλούν τα παιδιά. Τέλος, κατατίθενται προτάσεις ως προς το πώς οι προτάσεις των παιδιών μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία της ελληνικής σε διασπορικά περιβάλλοντα.

Βιβλιογραφία

Aravossitas, T. & Oikonomakou, M. (2018). Professional Development of Heritage Language Instructors: Profiles, Needs, and Course Evaluation. In Trifonas, P. & Aravossitas, T. (Eds) Handbook of research and practice in Heritage Language Education. Switzerland: Springer.

Chatzidaki, Α. (2019). Greek Schools in Germany as a “Safe Haven”; Teachers’ Perspectives on New Migration and Community Language Schools. In: Panagiotopoulou, J., Rosen, L., Kirsch, C., Chatzidaki, A (Eds.) “New” Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.

Damanakis, Μ. (2012). Educational policy during economic crisis – The case of the Greek-language Education Abroad. Hellenic Studies 20 (2), 135-157.

Δαμανάκης, Μ., Κωνσταντινίδης, Α. & Τάμης, Α. (επιμ.) (2014). Νέα μετανάστευση από και προς την Ελλάδα. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Kirsch, C. (2019). Teachers’, Parents’ and Children’s Perspectives of Teaching and Learning Greek in a Complementary School in Luxembourg. In: J. A. Panagiotopoulou et al. (eds.), ‘New’ Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.

Panagiotopoulou, J. & Rosen, L. (2019). New Migration to Germany and Canada as Educational Migration: The Necessity and Challenges of International Comparative Migration and Family Research. In: J. A. Panagiotopoulou et al. (eds.), ‘New’ Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.

Stylou, G. (2019). Greek Language Education in Baden-Wurttemberg, Germany—Changes and Perspectives of Greek Language Teachers. In: J. A. Panagiotopoulou et al. (eds.), ‘New’ Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.

«Να μαθαίνουμε Ελληνικά σαν την Ελλάδα»: προτάσεις νεομεταναστών μαθητών για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας

Κουτσογιάννης Δημήτρης, Αντωνοπούλου Σταυρούλα, Κωνσταντινίδης Αντώνης, Ροθώνη Αναστασία

Η διδασκαλία της ελληνικής εκτός Ελλάδος έχει απασχολήσει την έρευνα και τον επιστημονικό προβληματισμό σε διάφορα επίπεδα. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται, για παράδειγμα, στην ανάπτυξη μαθησιακού υλικού (Χατζηδάκη, 2016· Damanakis et al., 2014), σε ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής (Δαμανάκης, 2012), καθώς και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (Aravossitas & Oikonomakou, 2018). Παράλληλα, έχουν δημοσιευτεί ενδιαφέρουσες μελέτες που αναδεικνύουν ποικίλα ζητήματα σε σχέση με το πώς διαμορφώνεται η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εκτός Ελλάδος (Chatzidaki, 2019· Kirsch, 2019· Panagiotopoulou & Rosen, 2019· Stylou, 2019· Voskou, 2021). Ωστόσο, παρά τον πολύ ενδιαφέροντα αυτόν προβληματισμό, είναι περιορισμένη η έρευνα η οποία εξετάζει το πώς βλέπουν αλλά και τι προτείνουν ως προς τη διδασκαλία της ελληνικής τα ίδια τα παιδιά που διδάσκονται ελληνικά.

Στόχος της παρούσας ανακοίνωσης είναι να αναδείξει τις ίδιες τις φωνές των παιδιών ως προς το ποιες από τις ισχύουσες διδακτικές πρακτικές θεωρούν ενδιαφέρουσες ή όχι αλλά και τι τα ίδια προτείνουν, σχετικά. Αντλούμε δεδομένα από συνεντεύξεις 20 παιδιών Ελλήνων που είναι νεομετανάστες στην Αυστραλία και τη Γερμανία. Πρόκειται για επιμέρους δεδομένα ενός ευρύτερου ερευνητικού προγράμματος που εστιάζει στη διδασκαλία της ελληνικής σε παιδιά Ελλήνων νεομεταναστών.

Τα δεδομένα ομαδοποιούνται ως προς το είδος των προτάσεων που καταθέτουν και στη συνέχεια επιχειρείται να αναδειχθούν οι ιδεολογίες από τις οποίες αντλούν τα παιδιά. Τέλος, κατατίθενται προτάσεις ως προς το πώς οι προτάσεις των παιδιών μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία της ελληνικής σε διασπορικά περιβάλλοντα.

Βιβλιογραφία

Aravossitas, T. & Oikonomakou, M. (2018). Professional Development of Heritage Language Instructors: Profiles, Needs, and Course Evaluation. In Trifonas, P. & Aravossitas, T. (Eds) Handbook of research and practice in Heritage Language Education. Switzerland: Springer.

Chatzidaki, Α. (2019). Greek Schools in Germany as a “Safe Haven”; Teachers’ Perspectives on New Migration and Community Language Schools. In: Panagiotopoulou, J., Rosen, L., Kirsch, C., Chatzidaki, A (Eds.) “New” Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.

Damanakis, Μ. (2012). Educational policy during economic crisis – The case of the Greek-language Education Abroad. Hellenic Studies 20 (2), 135-157.

Δαμανάκης, Μ., Κωνσταντινίδης, Α. & Τάμης, Α. (επιμ.) (2014). Νέα μετανάστευση από και προς την Ελλάδα. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Kirsch, C. (2019). Teachers’, Parents’ and Children’s Perspectives of Teaching and Learning Greek in a Complementary School in Luxembourg. In: J. A. Panagiotopoulou et al. (eds.), ‘New’ Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.

Panagiotopoulou, J. & Rosen, L. (2019). New Migration to Germany and Canada as Educational Migration: The Necessity and Challenges of International Comparative Migration and Family Research. In: J. A. Panagiotopoulou et al. (eds.), ‘New’ Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.

Stylou, G. (2019). Greek Language Education in Baden-Wurttemberg, Germany—Changes and Perspectives of Greek Language Teachers. In: J. A. Panagiotopoulou et al. (eds.), ‘New’ Migration of Families from Greece to Europe and Canada. Wiesbaden: Springer VS.